loading
  • Pierwsze konie mechaniczne pod maską: Opel Patentmotorwagen z 1899 r.
  • Motoryzacja dla mas: Doktorwagen, Laubfrosch i Kadett przygotowują grunt
  • Od Lutzmanna do Insignii: 120 lat produkcji samochodów w Rüsselsheim
  • Ten sam cel do dziś: Opel demokratyzuje technologie

Made in Germany: Opel świętuje 120 lecie w motoryzacjiRüsselsheim. Opel należy do producentów samochodów o najbogatszej tradycji na świecie. W przyszłym roku marka będzie świętować 120‑lecie w motoryzacji. Sophie Opel, za radą swoich synów — Carla, Wilhelma i Friedricha — zdecydowała w 1899 roku o uruchomieniu produkcji samochodów. Było to cztery lata po śmierci założyciela firmy, Adama Opla. To, co zaczęło się w garażu w Rüsselsheim nad Menem od 65 wykonanych ręcznie samochodów Opel Patentmotorwagen „System Lutzmann”, dziś jest masowym fenomenem z ponad 70 milionami wyprodukowanych pojazdów na koncie. Od samego początku firma Opel starała się produkować samochody z maksymalną efektywnością, aby ich ceny były przystępne dla jak najszerszej grupy klientów. Na przykład Opel jako pierwszy niemiecki producent wprowadził wyjątkowo ekonomiczną produkcję na linii montażowej już w 1924 roku. Dzięki temu Opel 4/12 PS „Laubfrosch” oraz późniejszy Opel 4 PS mogły stać się bestsellerami. Już w latach 30. ubiegłego wieku firma z siedzibą w Rüsselsheim produkowała technicznie zaawansowane samochody dla mas, takie jak Opel P4 i Kadett (z nadwoziem samonośnym!). Pojazdy produkowane w Niemczech i projektowane przez niemieckich inżynierów były przystępne cenowo i dostępne. Firma Opel pozostała wierna tej koncepcji demokratyzacji mobilności nawet w przypadku samochodu sportowego. Opel GT — przystępny samochód marzeń — pojawił się na drogach w 1968 roku.

Marka utrzymywała się w czołówce we wszystkich segmentach. Z okresem odbudowy i latami cudu gospodarczego kojarzą się takie modele jak Opel Kadett, Rekord i Kapitän. Później przyszedł czas na ikony stylu: Opla GT, Mantę i Monzę. W latach 80. i 90. bestselerami i symbolami zjednoczenia były Corsa, Astra i Zafira. Po upadku muru berlińskiego Opel stał się jeszcze popularniejszy. Astra pierwszej generacji, wyprodukowana w latach 1991–1998 w liczbie aż 4,2 miliona egzemplarzy, była rekordowym modelem Opla pod tym względem. Do dziś producent z Rüsselsheim wychodzi naprzeciw potrzebom społeczeństwa i oferuje technologie, które zazwyczaj są zarezerwowane dla droższych samochodów klasy premium. Innowacyjne rozwiązania, takie jak reflektory matrycowe IntelliLux LED® w kompaktowej Astrze (Europejskim Samochodzie Roku 2016) oraz we flagowej Insignii, ergonomiczne fotele z atestem AGR (dostępne w różnych modelach) oraz szeroka gama systemów wspomagających kierowcę oraz podnoszących bezpieczeństwo i komfort (we wszystkich modelach) to typowe cechy samochodów marki Opel.

Od Lutzmanna do Doktorwagena: pionierskie lata

Pod koniec XIX wieku Opel dołączył do grona motoryzacyjnych pionierów, obok firm Daimler, Benz i Peugeot, kupując fabrykę samochodów Friedricha Lutzmanna. Wiosną 1899 roku w Rüsselsheim powstał pierwszy patentowany pojazd silnikowy „System Lutzmann”. Dwa lata później przebudowany Lutzmann wygrał „Rajd górski” Heidelberg-Königstuhl, pokonawszy „16 innych pojazdów renomowanych niemieckich producentów”. Ogólny rozwój branży motoryzacyjnej przebiegał szybko i gwałtownie. Pierwsze modele były bezpośrednimi następcami konnych powozów, ale firma Opel już w 1909 roku wprowadziła na rynek niezwykle nowoczesny jak na owe czasy mały samochód w wyjątkowo konkurencyjnej cenie. 4/8 PS Opel Doktorwagen był wyposażony w zaprojektowany i produkowany przez Opla 4‑cylindrowy silnik rzędowy. W reklamach firma Opel zachwalała ten model jako idealny dla „lekarzy, weterynarzy i prawników”. Doktorwagen kosztował od 4000 do 5000 marek w czasach, gdy za wiele innych samochodów trzeba było zapłacić 20 000 marek. Tak oto samochód przestał być prestiżową zabawką dla bogatych i sławnych, stając się przystępnym środkiem transportu dla szerszej grupy klientów.

Od Laubfroscha do Kadetta: masowa mobilność

Friedrich — który w międzyczasie awansował na głównego inżyniera — oraz jego brat Wilhelm w 1924 roku wprowadzili system produkcji na linii montażowej. Pierwszym producentem, który zastosował tę obniżającą koszty metodę, był Ford w Ameryce w 1913 roku. Opel zawsze był chętny nowinkom wprowadzanym w innych krajach. Adam Opel podróżujący po Francji był zafascynowany maszynami do szycia, a później System Darracq przyczynił się do dynamicznego wzrostu produkcji samochodów w Rüsselsheim. Bracia Opel niebawem zaoferowali innowacyjny model 4/12 PS „Laubfrosch”. Dzięki produkcji na linii montażowej dwumiejscowe auto rozwijające prędkość 60 km/h można było kupić za 3 900 goldmarek. Później „samochód dla wszystkich” był dostępny za 1 930 reichsmarek. W kolejnych latach powstała cała rodzina pojazdów opartych na technologii Laubfrosch. Łącznie do 1931 roku wyprodukowano 119 484 Opli 4 PS.

Rola, jaką te rewolucyjne samochody spełniły w latach 20., w kolejnej dekadzie przypadła Kadettowi. Postęp w motoryzacji odbywał się wielkimi krokami. Kadett zastąpił udanego Opla P4 i zadebiutował jako model z samonośnym stalowym nadwoziem, niezależnym przednim zawieszeniem, 4‑cylindrowym czterosuwowym silnikiem oraz hydraulicznymi hamulcami bębnowymi. Cena pojazdu była wyraźnie niższa w porównaniu z bezpośrednimi rywalami. W 1938 roku „zwykły” Opel Kadett limuzyna kosztował tylko 1795 marek.

Nazwa Kadett wróciła w 1962 roku. Opel mocno podniósł poprzeczkę, wprowadzając Kadetta A. W czasach kiedy wielu producentów wciąż oferowało samochody z dwusuwowymi lub chłodzonymi powietrzem silnikami montowanymi z tyłu, nowość rynkowa była napędzana chłodzoną cieczą 4‑cylindrową jednostką współpracującą z cichą 4‑biegową przekładnią. Klienci mieli do wyboru różne wersje nadwozia, od coupé do kombi.

Od Olympii Rekord do modeli „KAD”: okres prosperity trwa...

Made in Germany: Opel świętuje 120 lecie w motoryzacjiPierwszym nowym powojennym Oplem była Olympia Rekord — zapowiadała nową erę pontonowym nadwoziem i bogato chromowanym przodem przypominającym paszczę rekina. Stylistyka nawiązywała do dużych amerykańskich limuzyn, co pasowało idealnie, bo właśnie rozpoczynał się okres niemieckiego cudu gospodarczego. Każdy przecież lubi pochwalić się sukcesem. Zadebiutował także nowy typ samochodu — luksusowe rodzinne kombi Olympia Rekord Caravan. Zupełnie nowy Opel Kapitän pojawił się w 1954 roku, Opel Rekord P2 został wprowadzony w 1960 roku, a Rekord A z hamulcami tarczowymi trafił na rynek w 1963. Wkrótce potem pierwszy Rekord był też dostępny z 6‑cylindrowym silnikiem. Niezależnie od rodzaju nadwozia — coupé, kombi czy limuzyna — Rekord reprezentujący segment samochodów średniej wielkości stał się symbolem nowej klasy średniej młodej Republiki Federalnej Niemiec. Do 1965 roku Opel wyprodukował 882 433 Rekordy A. Ten sukces otworzył drzwi dla „wielkiej trójki”. W 1964 roku firma zaoferowała luksusowe modele „KAD” – Kapitän, Admiral i Diplomat. Druga generacja KAD‑ów wyróżniała się wyjątkowym poziomem komfortu jazdy dzięki legendarnej tylnej osi de Dion. W 1968 roku Opel wprowadził w Rekordzie C bezpieczną konstrukcję kolumny kierownicy. Innowacje były odpowiedzią na rosnące natężenie ruchu drogowego.

Od Opla GT do Calibry: nowe podejście do samochodów sportowych

W czerwcu 1964 roku Opel jako pierwszy europejski producent uruchomił nowoczesną pracownię projektową z prawdziwego zdarzenia. Zaledwie rok później pierwszy samochód koncepcyjny od europejskiego producenta — Experimental GT — zadebiutował na Salonie Motoryzacyjnym Frankfurt 1965. Po kolejnych 36 miesiącach u dealerów Opla można było kupić seryjnego Opla GT. Tak narodziła się legenda wśród samochodów sportowych. Kultowy model stał się dostępny dla szerokiego grona odbiorców dzięki masowej produkcji i okazał się kolejnym hitem z Rüsselsheim. Firma kontynuowała to podejście w następnych latach. Manta z 1970 roku dzieliła rozwiązania techniczne z Asconą, a Calibra była techniczną krewniaczką Vectry z 1989 roku. Flagowa wersja modelu była mistrzynią świata pod względem aerodynamiki (Cd = 0,26), a Calibra Turbo 4x4 z silnikiem o mocy 204 KM zapewniała osiągi porównywalne z dwukrotnie droższymi samochodami sportowymi.

Od Corsy do Ampery: bestsellery i trendsetterzy

W 1982 roku Opel odniósł wielki sukces dzięki małemu samochodowi. Corsa A uzupełniła ofertę firmy, zgrabnie wpasowując się poniżej Kadetta. Corsa była imponującym przykładem na to, jak można maksymalnie wykorzystać małą przestrzeń bez uszczerbku dla przyjemności z jazdy czy efektywności. Każda kolejna generacja Corsy (od A do E) przyczyniała się do demokratyzacji indywidualnej mobilności. Do dziś zarejestrowano prawie 14 milionów Opli Corsa. W przyszłym roku pojawi się nowa generacja Corsy, aby dopisać kolejny rozdział historii modelu, który będzie oferowany także w wersji w pełni elektrycznej.

Corsa kształtowała segment małych samochodów, natomiast w 1999 roku Zafira zdefiniowała segment kompaktowych minivanów z miejscami dla siedmiu osób. Konstrukcja trzeciego rzędu siedzeń, który można był całkowicie ukryć pod podłogą bagażnika, okazała się genialnym rozwiązaniem. W przeciwieństwie do właścicieli konkurencyjnych modeli użytkownicy Zafiry potrzebujący większego bagażnika nie musieli mocować się z wymontowywaniem ciężkich foteli z samochodu. Mierzącą 4,32 metra Zafirą z powodzeniem mogło podróżować siedem osób. Kompaktowego minivana można było błyskawicznie przekształcić w samochód dostawczy. Wystarczało kilka sekund, by złożyć siedzenia i uzyskać przestrzeń ładunkową o powierzchni 1,56 na 1,15 metra i pojemności do 1700 litrów. Obecna generacja Zafiry również jest mistrzynią takich metamorfoz. Dzięki systemowi foteli Flex7®Plus może być zarówno samochodem dostawczym, jak i salonikiem na kołach.

Od światowej premiery na Salonie Samochodowym w Genewie w 2009 roku, kolejny trendsetter podąża śladami Corsy i Zafiry: Opel Ampera, samochód, który na nowo definiuje elektromobilność. Samochód Roku 2012 to auto elektryczne posiadające również napędzany paliwem silnik, zwiększający jego całkowity zasięg. To sprawia, że ​​Ampera jest tak samo niezależna od stacji ładowania jak konwencjonalny samochód osobowy. Opel zaprezentował kolejną generację samochodu elektrycznego na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2016 roku. Ampera-e ma całkowicie elektryczny zasięg 520 kilometrów (mierzony zgodnie z cyklem NEDC) dzięki zastosowaniu najnowocześniejszego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 60-kWh. Silnik elektryczny o mocy 150 kW / 204 KM zapewnia przyspieszenie podobne do samochodów sportowych. Kolejny samochód elektryczny z Rüsselsheim zadebiutuje już w przyszłym roku – Corsa-e doładuje rozwój elektromobilności przenosząc ją z niszy na drogi.

Od Astry do Insignii: nowy wymiar efektywności

Wprowadzając bieżącą generację Astry w 2015 roku, firma Opel odkryła urok lekkości bytu. Kompaktowy samochód jest lżejszy nawet o 200 kilogramów od poprzedniczki. Oferta silników jest zgodna ze strategią downsizingu: mniejszej pojemności towarzyszy turbodoładowanie, a niższemu zużyciu paliwa wyższa efektywność. Po raz pierwszy Astra jest dostępna z wysoce efektywnym 3‑cylindrowym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa i rewolucyjnymi matrycowymi reflektorami IntelliLux LED®. Innowacyjny system zamienia noc w dzień bez oślepiania innych użytkowników drogi — to wyjątkowy element wyposażenia w klasie kompaktowej! Astra przekonała do siebie zarówno klientów, jak i ekspertów, którzy nadali jej tytuł „Europejskiego Samochodu Roku 2016”.

W 2008 roku Insignia A była pierwszym Oplem z systemem rozpoznawania znaków drogowych oraz inteligentnym systemem oświetlenia AFL+. Podobnie jak Astra, druga generacja flagowego Opla również charakteryzuje się większą efektywnością. Nowa Insignia jest lżejsza i oszczędniejsza, a przy tym bardziej przestronna. Do interesujących rozwiązań w Insignii GSi, Country Tourer, Grand Sport i Sports Tourer należy adaptacyjny układ napędu na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego, który indywidualnie i w ułamku sekundy zwiększa przyspieszenie tylnych kół w zależności od sytuacji na drodze. Opel Insignia jest pierwszym wielkoseryjnym modelem w segmencie samochodów średniej wielkości, w którym zaoferowano tę technologię.

Od Mokki do Grandlanda X: fenomen SUV-ów

SUV‑y zawładnęły branżą motoryzacyjną. Klienci chcą siedzieć za kierownicą nieco wyżej, aby mieć lepszą widoczność i w pełni korzystać z uroków dalekich podróży i przygody. Opel bardzo wcześnie rozpoznał ten trend i przygotował unikatową ofertę w segmencie B. Atrakcyjna subkompaktowa Mokka, dostępna również z napędem na wszystkie koła, od samego początku cieszy się wyjątkową popularnością. W 2017 roku dołączyły do niej Crossland X i Grandland X reprezentujące klasę kompaktową. Wszystkie modele z rodziny X są dostępne z fotelami z atestem niemieckiej Akcji na rzecz Zdrowych Pleców (AGR, Aktion Gesunder Rücken e.V.). Ergonomiczne i wygodne siedzenia od dawna są firmowym znakiem Opla — już 120 lat temu Opel Patentmotorwagen „System Lutzmann” wyróżniał się skórzaną tapicerką.

Standardowe wyposażenie oraz oferowane wersje mogą się różnić na poszczególnych rynkach. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Do góry